Juntes i diverses, fem l’Escola del Poble-sec

Durant l’any 2022, l’Etnogràfica ha posat en marxa el projecte  “Juntes i Diverses Fem Escola”, un projecte orientat a proporcionar espais i eines a mares, pares i educadores per abordar la interculturalitat present a l’Escola, on l’Etnogràfica ha generat espais participatius que han d’afavorit la confluència i la coneixença mútua engtre les famílies i amb la comunitat educativa i que han buscat generar espais d’intercanvi de coneixements i sabers  des d’una perspectiva intercultural i específicament, fomentar la participació de pares i mares amb orígens culturals i trajectòries migrants diverses a l’AFA de l’Escola i afavorir la detecció de necessitats i de barreres que dificulten la participació de tothom.

Els tallers vivencials  “Construïm la nostra història alimentària”, han estat espais per propiciar el coneixement mutu de les famílies presents a l’escola i posar en valor la diversitat de les trajectòries, identitats i memòries alimentàries.  Compartir records, vivències i emocions inspirant-nos en els aliments que ens identifiquen i representen, i que formen part de les diferents  cultures alimentàries de les famílies de l’escola, és una manera de contactar amb les nostres arrels i, alhora, connectar amb les altres. Els aliments i condiments, les receptes, els estris de cuina, les tècniques culinàries o una taula amb menjar tenen la capacitat de simbolitzar moments, llocs, experiències i persones de la nostra  vida, i el poder de (re)unir-nos. Ens porten records, ens fan reviure emocions i poden ajudar-nos a explicar als altres la nostra història, qui som, d’on venim i què tenim per compartir.

També hem dut a terme la diagnosi participativa “Com treballem la diversitat a l’escola?”, en la que, en col·laboració amb la Comissió Pedagògica de l’AFA de l’Escola, vam convocar a tota la comunitat educativa (famílies, professores, personal de serveis, direcció, claustre) per celebrar un berenar pedagògic dedicat a fer una diagnosi de les estratègies que ja s’han posat en marxa per fomentar i posar en valor la diversitat cultural a l’escola, detectar necessitats, proposar millores i pensar juntes noves accions en aquest sentit. L’Etnogràfica va facilitar aquest espai, recollint en un informe final allò que va emergir i fent recomanacions per arribar als objectius explicitats o detectats. Durant aquest temps també hem ofert un servei d’assessorament a l’Escola sobre com incorporar la perspectiva intercultural.

Aquest projecte ha rebut el suport de l’Ajuntament de Barcelona i pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, amb finançament del Fons Social Europeu.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.