
18 des. Iniciem el projecte “Alimentació de proximitat per a tothom”

Llavors d’okra, una hortalissa present a la cultura alimentària d’una gran diversitat de territoris d’Àfrica, d’Àsia, de la Mediterrània i de l’Abya Yala.
Us volem compartir que hem donat inici al projecte APPAT – Alimentació de proximitat per a tothom, una iniciativa que engeguem per agitar el debat al voltant del dret a una alimentació justa i culturalment adequada per a tothom al teixit agroecològic i de l’Economia Social i Solidària de Barcelona.
Amb el suport de Barcelona Activa i l’Ajuntament de Barcelona, a través de la convocatòria de subvencions Impulsem el que fas (2020), enguany estarem realitzant una diagnosi per estudiar la viabilitat de cultivar, transformar i comercialitzar localment aliments identitaris essencials per a les persones migrades, i amb identitats i orígens diversos, que contribueixi a garantir el dret a reproduir la cultura (alimentària) d’origen, alleugerint la incompatibilitat amb obtenir aliments produïts sota criteris de salud, qualitat, proximitat, sostenibilitat, biodiversitat i justícia social.
Quan migrem i arrelem en nous territoris activem diverses estratègies per assegurar-nos una alimentació identitària, basada en aliments associats als territoris d’origen i les nostres històries personals. L’accés a una alimentació desitjada és essencial per al benestar social i emocional de totes les persones, per a la (re)creació de vincles, accentuant-se en contextos migratoris. Amb quines dificultats i inconvenients ens trobem per fer-ho efectiu? Amb quin tipus de barreres i sostres? Què i com podem fer per canviar-ho?
Pel dret a decidir l’alimentació que necessitem i volem
Apostem perquè el dret a decidir sobre l’alimentació que necesssitem i volem es materialitzi amb les mateixes possibilitats per a tothom. Per això, volem reforçar el dret a experimentar, compartir i propagar la pròpia cultura alimentària i els elements que la conformen (aliments, receptes, llavors, tècniques, sabers…) i el dret a menjar amb desig, convivialitat i connexió amb els aliments. Es tracta de posar en valor aquesta dimensió social, cultural i simbòlica i el seu dinamisme, que està en la base de la diversificació i riquesa de les dietes i de les transformacions històriques dels sistemes alimentaris.

Als horts i zones agrícoles de Catalunya trobem cultius de cultures alimentàries diverses
Impulsem aquest projecte buscant la participació i cooperació entre persones i col·lectius implicats en l’abastiment agroecològic dels barris de Sants i la Bordeta, persones i famílies amb orígens diversos i projectes liderats per elles, per tal de revertir la baixa presència, visibilitat, participació i capacitat de decisió d’aquestes en espais de producció, comerç i consum alimentari.
Volem contribuir a fer accessible una alimentació agroecològica per a tothom. Per això, durant els propers mesos desenvoluparem un seguit de fases que contemplen la realització d’entrevistes, grups de discussió, sessions de treball col·lectiu i trobades per a l’intercanvi de necessitats, reptes i potencialitats. Si sou una persona migrada, un col·lectiu o una cooperativa, que participa del sector agrari, comercial o de la restauració, del teixit associatiu, cooperatiu o agroecològic, o bé a títol individual, i esteu interessades a saber-ne més o participar del projecte, us convidem a contactar-nos a través del correu appat@letnografica.org.
Comencem a sembrar diversitat juntes!
Sorry, the comment form is closed at this time.